Agressie


We staan dagelijks stil bij de agressie ten opzichte van verkeersregelaars. Verkeersregelaar word aangereden? Verkeersregelaar wordt geslagen! Iedereen binnen deze branche slaat zich stuk op saamhorigheid. Want stel je voor dat het aan de verkeersregelaar ligt. 


Maar mijn beleving gaat naar het gedrag van verkeersregelaars. Wat is de juiste communicatie naar de weggebruiker en welke uitstraling bied jij naar de weggebruiker. 


Communicatie is een groot vak. Nietwaar? Epauletten op jassen. Vermanende blikken en mooie donkere koppelriemen. Met allerlei tasjes eraan. zaklampen van 50 cm lang en als klapper op de vuurpijl dragen we het pasje op onze brede borst zodat iedereen kan zien hoe je heet.


Een voetje hier, wat dominant gedrag aldaar. De weggebruiker wordt boos en wie is de sigaar. 80 % van de agressie ligt bij de verkeersregelaar zelf. De wat eigenzinnige verkeersregelaar die bepaalt wat er op het wegdek moet gebeuren. Het moet precies zo gaan zo als jij het wil nietwaar. Maar in redelijkheid wil empathie en mededogen ook een sterk middel tijdens, agressie zijn. 


Toch maak ik mij wel wat zorgen, verkeersregelaars halen zich van alles in hun hoofd. Bevoegdheden, certificering, diploma's.


Willen wij echt een saamhorige beroepsgroep worden zullen we eerst volwassen stappen moeten zetten met elkaar als branche. 


Onze taak is de-escalerend optreden doorstroming en communicatie met de weggebruiker! Voor de opening van het verkeersregelaars seizoen wil ik een ieder meegeven........gedraag je. Wees een dienstverlener! geen handhaver. 


Dat is waar deze training over gaat. Het geeft je handvaten om houding en gedrag op de weg in te zien en te laten zien waarvoor je er staat. ( de veiligheid van het verkeer )